Fallbach Klettersteig

naar de klettersteig ca. 15 minuten
klettersteig ca. 2 uur
terug ca. 30 minuten

Vanaf de snelweg A10 (Salzburg - Villach) neem je de afslag Gmünd (Porsche Museum) en volgt de borden richting Maltatal. Je rijdt door het Maltatal tot voorbij het dorpje Malta. Je komt bij een gehucht dat Koschach heet, rechts van je zie je de enorme Fallbach waterval. Als je het gehucht inrijdt, vind je rechts een parkeerplaats, 400m verderop is er nog een, die in het hoogseizoen aardig vol kan zijn. Vanaf de eerste parkeerplaats wandel je richting de tweede en vandaar richting de waterval.

De tocht begint bij de entree van het themapark, waar je 3,00 euro (stand 2008) entree betaalt. Voor toeristen is dit een dagkaart, voor klimmers een seizoenskaart, je kunt zo vaak terugkomen als je wilt. Je volgt het brede pad richting de waterval en als je over een bruggetje bent gelopen, zoek je rechts naar een paar boomstammen, die over de eigenlijke beek leiden. Dan links naar boven en je vindt vanzelf de instap in de klettersteig.

Rechts van de waterval klim je in serpentines omhoog. Het ene moment heb je mooi zicht op het water dat zich in de diepte stort, het andere moment bevind je je op de rotsen, tussen de begroeiing. Het rommelen van de waterval hoor natuurlijk continue. In het eerste deel van de klim zit een pittige traverse, zonder treetjes, dus moet je op wrijving klimmen. Dan komt het 'point of no return': de Kanzel. Een houten platform, ongeveer halverwege de route, is de enige mogelijkheid om de route af te breken. Je kunt vandaar terugwandelen naar de auto. Als je in het eerste deel moeilijk vond of als je aan de rand van je kunnen hebt geklommen, is het verstandig hier om te draaien. Het tweede deel wordt nóg moeilijker.

Het tweede deel begint dus onder de Kanzel, met een hangbrug. Via een paar ingebouwde klimgrepen klim je een gladde plaat op en de route slingert verder door de wand. Vaak zonder treden, dus komt het op armkracht aan. In dit deel zitten ook een paar lichte overhangen, waar je jezelf aan de kabel omhoog moet hengelen, nog steeds met geen of minimale treden. Dan, aan de top van de waterval, is het voorbij. Je komt op een wandelpad dat linksaf naar de top van de Loibspitze (2.290m, nog 1000 hoogtemeters te gaan!), en rechtsaf afdaalt naar de eerste parkeerplaats van Koschach. Dit is de Schlüsselsteig en is hier en daar voorzien van zekeringskabels. Eerder bedoeld voor wandelaars die omhoog lopen, als voor klettersteigers die naar beneden wandelen.

De Fallbachsteig is een extreem moeilijke klettersteig die veel energie en techniek vraagt.