Hohe Ponza Klettersteig

Hohe Ponza, 2.274 meter

C, moeilijk

Via Tarvis naar de Weissenfelser Seen, daar is een parkeerplaats (941 meter).

Steunpunt
Zacchihütte, 1.380 meter

Hoogteverschil
ca. 1.400 meter
waarvan klettersteig ca. 800 meter

naar de Zacchihütte ca. 1 uur 15 min.
naar de top ca. 2½ uur
afdaling ca. 2 uur

Vanaf de parkeerplaats omhoog, eerst redelijk vlak door het bos, daarna via het gemarkeerde pad wat steiler naar de Zacchihütte, 1.380 meter. Van hieruit in ca. 25 minuten naar het begin van de klettersteig, dan verder omhoog over de linker bergkam tot aan de rotswand die naar de top leidt. Kort hierna eindigen de zekeringen, waarna men over steengruispaadjes aan de andere kant bij de middelste bergkam uitkomt. Daar vervolgt men de weg tot men al snel bij een splitsing aankomt. Links gaat het naar de Ponza klettersteig, recht via een gewoon pad omhoog (staat op een rots aangegeven). Wij gaan hier dus links naar de klettersteig.. Deze gaat in het begin steil en luchtig omhoog, waarbij enkele zekeringen defect zijn (juni 2002), dit levert echter geen problemen op. Daarna volgt nog een korte trap en leiden de laatste zekeringen naar de top. Prachtig uitzicht rondom!
Afdalen via de oostzijde over het gemarkeerde pad (Normalweg) met enkele zekeringen in de Scharte tussen Grande Ponza en Ponza di Mezzo. Van daaruit via het gemarkeerde pad afdalen door rotsterrein en weides tot aan de wegsplitsing bij welke men op de heenweg naar links richting de klettersteig ging. Nu via hetzelfde pad afdalen naar het uitgangspunt.

Variant: omhoog via de Normalweg, voorbij aan de wegsplitsing naar de klettersteig, dan verder omhoog tot aan de volgende wegsplitsing. Daar naar rechts (omhoog) en de markeringen volgen naar Ponza di Mezzo, 2.230 meter. Makkelijker dan de Grande Ponza, iets korter.

Extreme variant: Vanaf de Grande Ponza de gehele bergkam, die gedeeltelijk gemarkeerd is, overschrijden over de Ponza di Mezzo – Strug – Veunza – Piccolo Mangart – Mangart. Tocht van 2 dagen voor goede klimmers omdat je moet vrijklimmen tot 3e graad, in het bijzonder bij de klim naar Veunza (oude staalkabels en stiften gedeeltelijk aanwezig). Overnachten kan in de bivakhut Tarvisio.

Je moet hier geen last van hoogtevrees hebben, op sommige plaatsen zeer geëxponeerde passages. Route is goed gezekerd.