Via ferrata Rochers de Naye

naar de klettersteig : ca. 30 minuten
klettersteig : ca. 1½ uur
terug : ca. 10 minuten

Via de autobaan vanuit Lausanne, afslag Montreux of vanuit Wallis komend, afslag Villeneuve. Parkeren bij Bahnhof Montreux (reductie Park+Rail bij aankoop van een treinkaartje). Of men rijdt verder van Montreux naar Glion of Caux, bij beide parkeren bij het treinstation.

Vanuit Montreux met de tandradbaan Montreux - Rochers de Naye tot aan de halte Jaman. Dan te voet richting Col de Bonaudon en de markeringen naar de via ferrata volgen (ca 30 minuten).

De klettersteig begint met een 50 meter hoge verticale rotswand en gaat via een touwbrug naar een vanaf de voet van de wand goed zichtbare grot. Verder via een smal plateau, over grazige passages naar een eerste uitstapmogelijkheid. Men kan echter ook nog doorgaan naar de lichamelijk veeleisende slotwand.

Terugweg via een wandelpad naar het bergstation Rochers de Naye waar een overnachting mogelijk is in o.a. een Mongoolse tent. Van hieruit kan men terug naar Jaman via een grottenwandeling van 1½ - 2 uur.

Op de noordflank van de Rochers de Naye bevindt zich deze klettersteig die in 2012 is geopend. De noordwestelijke liging biedt een adembenemend uitzicht op het meer van Geneve. De route ligt de hele namiddag in de zon.

Opmerking van Theo Koekkoek:
Te bereiken via de tandradbaan station Montreux – station de Jaman, daarna blauwe bordjes Via Ferrata volgen. Alternatief (wat wij gedaan hebben) is met de auto omhoog vanaf Montreux langs Caux via een smal en steil weggetje naar een parkeerterrein bij Hauts de Caux en dan wandelen richting Col de Jaman en vervolgens blauwe bordjes Via Ferrata volgen. Het laatste deel loopt vrij makkelijk fout, dus let op een hoge en steile rots met onderaan een groot wit bord die het begin van de Ferrata aangeeft.
Na afloop van de Via Ferrata kun je het station op de top van Rocher de Naye bezoeken of direct links af en na een paar honderd meter weer links af steil naar beneden over een “sentier difficile”. Voor de speleologen onder ons komt het pad uit bij een lange grot die af en toe steil naar beneden gaat, plaatselijk heel smal is en waarbij je bij splitsingen steeds rechts aan moet houden (anders kom je nergens). Een (of liefst meerdere) zaklantaarn is onontbeerlijk!! Echt avontuurlijk.