Via ferrata Signora delle Acque

heen: 30 minuten
terug: 1 uur
klettersteig: ca. 1 uur

Vanaf Riva del Garda richting Tenno, daar echter verder dalinwaarts richting Comano Terme / Ponte Arche tot aan Ballino. In dit plaatsje is er links van de kerk een parkeermogelijkheid direct aan de doorgaande weg. Vanuit Trento rijdt men naar Sarche, daar rechts richting Tione. Bij Ponte Arche vervolgende naar Riva del Garda en zo bereikt men Ballino.

Vanaf de Andreas Hofer Plazt, links deweg volgen langs een kleine bedraagplaats richting de waterval (Cascata).

Zeer lange, landschappelijk prachtige klettersteig. Verder omhoog om een omheinde weide heen en verder naar de waterval, die via een houten bruggetje bereikt wordt. De klettersteig begint meteen aan de voet van de waterval. Het is een prachtige, sportieve klettersteig, men klimt steil en luchtig direct langs het water omhoog. Oorspronkelijk had de route slechts zo'n 20 hoogtemeters tot aan het uitzichtspunt, maar werd in 2019 verlengd en gaat nu tot helemaal bovenaan de 140 meter hoge Rio Ruzza waterval. Steile, middelzware, maar continu aanhoudende verticale passages, bovenin 2 touwbruggen en het steile laatste deel bij een enorm rotsblok. Een werkelijk zeer fraaie route, die het klettersteigaanbod rondom het Gardameer perfect aanvult.

De klettersteig ist slechts met C gewaardeerd, maar vanwege de vele C-passages is deze route niet geschikt voor beginners en kinderen. Van midden december tot begin april is de klettersteig niet toegankelijk (steenslag door smeltend ijs en sneeuw). In de buurt van Ballino is een bezoek aan het dorp Canale di Tenno de moeite waard, het behoort tot de mooiste dorpjes van Italië.