Via ferrata Gianni Constantini

Rifugio Bruto Carestiato, 1.834 meter
Bivacco Moiazza, 2.601 meter

Kaart
Kompass-kaart nr. 77 (Alpi Bellunesi)

Hoogtemeter
stijgen ca. 1.400 meter
dalen ca. 1.400 meter
klettersteig ca. 1.500 meter

heen: Passo Duran - Cresta delle Masenase - Cima Moiazza Sud, ca. 6 - 7 uur
terug: Cima Moiazza Sud - Bivacco Moiazza - Van dei Cantoi - Passo Duran, ca. 3 - 4 uur
klettersteig: ca. 7 uur

Van Passo Duran, 1.601 meter, loopt men via pad 549, tevens »Alta Via delle Dolomiti 1«, naar Rifugio Bruto Carestiato, 1.834 meter, ca. 1 uur. Van daaruit bereikt men in ca. 10 minuten de voet van de 900 meter hoge zuidwand van de Creste delle Masenade, 2.740 meter, en tevens het begin van de klettersteig. Via aansprekende kletterpassages, steeds de staalkabels volgend, gaat het naar de sleutelpassage, een ca. 10 meter hoge, loodrechte en volledig traploze wand, die men schuin naar links omhoog alleen met behulp van een staalkabel kan beklimmen. Verder via rotsspleten, steile wanden en kloven naar Cima Cattedrale, 2.557 meter. Het pad gaat verder over de met steengruis bedekte bergkam richting het westen, waar men van Forcella d. Masenade, 2.650 meter, in Valle Moiazza (Bivacco Grisetti, 2.050 meter - naadafdaling, let op bij mist) en via »Sentiero Angelini« terug naar Passo Duran kan afdalen. De »Constantiniweg« gaat verder tot aan de zuidoostschouder van Moiazza Sud, 2.878 meter. Van daaruit over de gezekerde, maar uitgezette zuidkam naar Cima Moiazza Sud, 2.878 meter.

Weer terug tot aan de zuidoostschouder, waar de beroemde en unieke »Engelsband« (Cengia Angelini) bereikt wordt. Aan het einde hiervan (Prachtig uitzicht op de Civettagroep) daalt men af over steengruispag en sneeuwresten naar Forcella d. Nevere, 2.601 meter (Bivacco Moiazza). Hier gaat het richting het westen door  de kloof »Lavina dei Cantoi« steil richting het zuiden. Aan staalkabels, via rotsafzettingen, plateaus en steengruis gaat het in Van dei Cantoi, tot men het van rechts komende pad 554, tevens »Alta Via delle Dolomiti 1«, treft. Men volgt het pad richting het oosten tot aan Rifugio Bruto Carestiati, 1.834 meter, en Passo Duran, 1.601 meter.

De Constantiniweg wordt als de zwaarste klettersteig beschouwd. Hier komen alle superlatieven samen: hoogte, lengte, alpine omgeving, enz.. Bij verijzing, sneeuw en onzekere weersomstandigheden wordt deze tocht afgeraden.
Deze unieke bergtocht is met betrekking tot de landschappelijke schoonheid en de klettersteig een bijzondere belevenis.