Ferrata del Procinto

heen: ca. 1 uur

klettersteig: ca. 1 uur
terug: ca. 1 uur

Deze route in de Apuaanse Alpen is de eerste via ferrata in Italië, welke al eind 19e eeuw werd aangelegd. Korte, niet al te moeilijke klettersteig op een fraaie vrijstaande rots. Deze route is goed te combineren met de Sentiero Renato Salvatori, die iets verderop ligt. Op deze combinatie van 2 routes ben je ca. 6 uur onderweg.

Vanuit Lucca (ten oosten van Pisa) via de SP12 naar het noorden richting Castelnuovo di Garfagnana. In Piano di Coreglia naar links en de wegwijzers naar Matanna of Fabriche di Villaco volgen. Deze soms zeer smalle weg gaat ca. 16 km langs een beekje tot aan Foce di Bucino (839 meter). Hier gaat een smalle (aan het einde slecht) geasfalteerde weg naar rechts richting Albergo Matanna). Na ca. 1 km bereikt men de grote parkeerplaats bij de Albergo (1040 meter).

Vanaf Albergo Matanno gaat het over pad 6 naar het grote kruis bij Passo Cellare Matanna (1137 meter). Van daar daalt men in ca. 15 minuten af naar de wegsplitsing “Procinto” (960 meter). Onderweg heb je al mooi zicht op de rotstoren van Monte Procinto. Vanaf de splitsing gaat het omhoog over d westzijde van Monte Nona, tot men over een oude houten bruggetje  gaat. Vanaf hier gaat het over een rotsband om de “Cintura del Procinto” (Procinto-grodel). Links aanhoudend komt men bij de instap van de klettersteig (1025 meter). Opvallend zijn de vele gedenkstenen die in de rotswand zijn geplaatst.

Na de ladder aan het begin (deze stamt uit 1954) gaat het meest over rotstreden omhoog. Halverwege gaat men naar links door een kloof en bereikt men na enkele gezekerde passages de ongezekerde slotpassage tussen de bomen door. Op de top wacht een grandioos uitzicht op de omliggende bergen en de Ligurische zee (1172 meter).

Het beste gaat men over hetzelfde traject weer terug naar het uitgangspunt (ca. 45 min. tot aan de wegsplitsing en nog eens 45 min. naar de parkeerplaats). Mocht je deze route willen combineren met Sentiero Renato Salvatori, daalt men via de klettersteig af en vervolgt men het pad 6 naar het noordwesten richting Baita degli Scoiattoli, vervolgens naar het noordoosten richting Foce di Petrosciana. Via pad 109 gaat het dan in noordelijke richting naar de Sentiero Renato Salvatori op Monte Forato. Hier vind je een GPX-bestand om deze routes te combineren vanaf Albergo Matanna.