Ferrata Monte Coppolo

Steunpunten
Lamon, 594 meter

Kaart
Kompass-kaart nr. 76 (Pale di San Martino)

Hoogtemeter
stijgen ca. 930 meter
dalen ca. 930 meter
klettersteig ca. 215 meter

naar de klettersteig: ca. 1,5 minuten
klettersteig: ca. 1,5 uur
terug: ca. 2 uur

Vanuit Bassano del Grappa, of vanuit Trento door Valsugana, of vanuit Mezzano naar Lamon. Van hieruit over de bochtige weg omhoog naar Le Ei Alm en in de buurt van het oude Hotel al Tajol parkeren.

Vanaf Hotel al Tajol via pad 821 omhoog, na het monument voor Joseph Kiss buigt het pad naar links af richting Monte Coppolo. Hier kort naar beneden, dan rechts afbuigen naar de instap van de klettersteig.

De klettersteig bestaat uit 3 delen. Deel 1 is een korte passage C, deel 2 (voornamelijk horizontaal over de bergkam) een passage B en deel 3 met een korte passage C/D. Bij deel 3 gaat men precies voor de top naar rechts naar het gezekerde pad en gaat men hierover omhoog naar Monte Coppolo (men kan ook links naar boven naar de hoofdtop, kort 1-, steile grashelling).

Vanaf de top aan de noordzijde over het parallel aan de klettersteig lopende wandelpad (op sommige plekken met een staalkabel gezekerd) terug naar het zadel voor deel 3. Daar naar beneden naar het pad en links verder volgen. Men loopt hier onder de rotswanden langs naar de reeds bekende pad waarover men omhoog is gekomen. Deze volgen terug naar Le Ei Alm.

De Ferrata Monte Coppolo klettersteig is een een zeer geslaagde klettersteig! Na ruim 20 jaar uit de roulatie te zijn geweest vanwege achterstallig onderhoud is deze route in 2023 opnieuw aangelegd. De staalkabels zijn op fraaie wijze in de rotsen verankerd, er zijn mooie deels luchtige, maar nooit echt hele moeilijke klettersteigpassages te overwinnen. Daartussen bevindt zich aangenaam wandelterrein, waarbij je een prachtig uitzicht hebt op de spitse Dolomietentorens van Pale. Kortom een fraaie drietoppentocht, een mooie mix van bergkammen en klettersteigen bij de zuidelijke uitlopers van de Dolomieten.

Bij nat weer is deze route niet aan te bevelen, vanwege de grazige passages op de lange bergkam.

In principe is de route goed te doen voor beginners. Wie moeite heeft bij deel 1, kan het 3e deel met de C/D passage eenvoudig via het wandelpad omzeilen.