Via ferrata de la Source de la Moselle

Bussang

B - B/C, niet al te moeilijk

Parkeerplaats net onder de bron van de Mosel van Col de Bussang richting Bussang (660 meter)

Hoogtemeters
ca. 200 meter

naar de via ferrata ca. 5 minuten
via ferrata 0:45 uur / 1:15 uur
terug 0:40 uur / 1 uur

Via de A5 (Karlsruhe – Basel) tot aan afslag Neuenburg. Daar richting Mullhouse over de A36 tot afslag 16b. Verder richting Thann en in Fellering links richting Col de Bussang. Kort na het hoogste punt rechts voorbij de Moslebron naar de parkeerplaats onder de klettersteig, direct langs de weg (groot bord).

Vanaf de parkeerplaats kort bergop, dan naar rechts richting de instap. Zoals bij vele middelgebergten wisselen klim- en wandelpassages elkaar hier veel af. De klettersteigpassages zijn daarbij vaak kort en niet zeer moeilijk. Een passage gaat via een houten balk over een greppel, daarna steil omhoog. Kort daarna splits de route. Links gaat het zeer eenvoudig gaat het o.a. via een hangbrug langs de rotswand. Na een volgende gezekerde passage eindigt het eerste deel van de klettersteig op een heuvel met een prachtig uitzicht over het dal.

Voor de terugweg gaat het eerst verder omhoog over een weide tot aan de splitsing, hier ga je links bergafwaarts. Het pad is niet gemarkeerd en vereist enig speurwerk. Deels door het struikgewas, steeds wat links houdend, gaat het weer terug naar het uitgangspunt.

Men kan er voor kiezen om ook het tweede deel van de klettersteig te doen. Bij de splitsing voor de afdaling ga je dan rechts omhoog richting de instap. Na een leuk begin over steile rotsen gaat de klim naar rechts. Iedere nog zo kleine rots wordt van een staalkabel of houten balk voorzien. Na een laatst korte steile passage eindigt de route middenin het bos. Men blijft het pad volgen, dan links naar beneden tot aan de splitsing boven de uitstap van het eerste deel. Zie hierboven voor het vervolg.