Klettersteige Kletterpark Pitztal

naar de klettersteig ca. 50 minuten
klettersteig 1 - 2½ uur
terug ca. 1 uur

Wie de klimaatverandering in Tirol van dichtbij wil meemaken, is bij deze klettersteigen aan het juiste adres. Op de touwbrug bij de Erlebnisklettersteig raast is de zomer het water van het gesmolten gletsjerijs met geweld direct onder je voeten door het dal in. De 4 klettersteigen laten de rode en grijze rotsplaten – helemaal zonder beugels – puur natuur, maar zijn de routes prima gezekerd en zowel voor beginners als voor experts geschikt.

Vanaf de A12 tot afslag Imst, dan het Pitztal in naar Mandarfen. Verder richting Mittelberg tot aan de tweede brug (niet bij de eerste brug links naar de Gletscherbahn), daar is een parkeerplaats bij de Gletscherstube. Vanaf de Gletscherstube via de oude Hüttenweg (Braunschweigerhütte – Wasserfall) naar het begin van de routes (zie borden)

Murmeltiersteig (C; 180 m): de linkse familieklettersteig – 1 passage C, meeste passages B en B/C.
Steinbocksteig (D/E; 180 m): gaat bij de eerste steile passage van de Murmeltiersteig naar rechts en gaat dan recht omhoog – enkele passages D, 1 passage D/E .
Erlebnissteig (B/C; 130 m): verbindt met het Balancierstation (B/C) de routes links en rechts van de waterval, dan eenvoudig omhoog (B) naar de Grabköpfl.
Gamssteig (D; 30 m): waarschijnlijk de meest aansprekende route in dit Kletterpark, er zijn onderin veel D-passages zonder rustpunt.

Vanaf het eindpunt van de verschillende routes via de oude Hüttenweg langs de beek weer afdalen, of men volgt de noodafdaling (over grind) terug naar de Gletscherstube.

De routes kunnen onderling goed gecombineerd worden, bijv. omhoog via de Steinbocksteig, afdalen over de Murmeltiersteig, dan via de Erlebnissteig en Balancierstation naar de andere kant van de waterval en weer afdalen naar het begin van de Gamssteig. Hier omhoog, via de Erlebnissteig naar beneden en verder afdalen over het grindpad. Beginners gaan via de Murmeltiersteig omhoog, dan afdalen via de oude Hüttenweg naar het begin van de Erlebnissteig. Vanaf de Grabköpfl afdalen via het grindpad.
Bij de Gletscherstube worden klettersteigsets verhuurd.