Kleine Mojstrovka, 2.332 meter - Große Mojstrovka, 2.366 meter

via de Nordwandklettersteig van de Kleine Mojstrovka

Javolec-Mangartgroep

C/D, moeilijk

Door Kransjka Gora in zuidelijke richting via een voormalig oorlogsweg in 24 haarspeldbochten naar Vrsic-Pass (1.612 meter). Daar is een parkeerplaats.

Steunpunten

Hoogteverschil
ca. 700 meter
waarvan klettersteig ca. 400 meter

naar de klettersteig ca. 30 min.
klettersteig naar de Kleine Mojstrovka in 1½ - 2 uur
naar de Große Mojstrovka in ca. 20 min.
afdalen in 1 - 1½ uur

Toegang vanaf de Vrsicpass in noordnoordwestelijke richting via een gemoedelijke klim naar Vratca (=Törl), 1.807 meter. Daar naar links in westelijke richting licht omhoog naar het begin van de klettersteig bij een rotsplateau. Nu over het plateau bij “schoorstenen” goed gezekerd omhoog, dan over banden, plateaus en geulen langs de kabels omhoog naar makkelijker rotsterrein in het bovenste gedeelte. Nu de markeringen volgen naar de top van de Kleine Mojstrovka. Het vervolgpad naar de Große Mojstrovka is van hieruit al te zien. Deze gaat eerst naar beneden in zuidwestelijke richting tot aan het Sattel, daarna via het pad weer omhoog naar de top van de Große Mojstrovka.

Vanaf de top van de Große Mojstrovka eerst weer terug naar het Sattel, daarna via het gemarkeerde pad verder afdalen in zuidelijke richting. Dan naar links richting de Vrsicpass. Via een lang puinveld in het onderste deel keert men weer terug bij het uitgangspunt.

Men kan ook naar de Mojstrovka vanuit het Planicatal (Tamarhütte) via Sleme. Tot aan het begin van de klettersteig ca. 2 uur.

Bij het begin van de klettersteig kan tot in de zomer nog harde sneeuwvelden liggen. Geen last van hoogtevrees.