Via di Lizza - Via Vandelli

dalen ca. 1.080 meter
klettersteig 60 meter

heen: ca. 3 uur

klettersteig: ca. 15 min.
terug: ca. 2 uur

Middellange bergtocht met korte gezekerde passages.

Nauwelijks voor te stellen, dat over deze smalle en deels zeer steile paden nog tot 1950 met de hand tonnen wegende marmerblokken naar het dal werden getransporteerd. Tegenwoordig kan men deze deels gezekerde weg begaan, waarbij je wordt beloond met een indrukwekkend landschap. De verbinding vanaf Cave Cruze naar Rifugio Nello Conti is zowaar een mini-ferrata en de afdaling over de Via Vandelli blijkt een aangename wandeling te zijn.

Vanaf de S12 neemt men afslag Massa en over een smalle en bochtige weg richting Grondo, dan in noordelijke richting naar Resceto (483 meter). Aan het einde van dit dorpje bevindt zich een parkeerplaats.

Vanaf de parkeerplaats eerst over de weg naar beneden en naar links, over de beek omhoog het Canale dei Piastriccioni in (paden 160, 164 en 165). Hier loopt men al over de Via di Lizza. In het begin door het bos, later wat vrijer gaat het vrij eenvoudig naar een splitsing (978 meter). Pad 164 gaat direct naar Rifugio Nello Conti (1 uur, deels A/B), pad 160 naar de verlaten Cava Bagnoli (2 uur, 1700 meter). Wij volgen echter pad 165 naar Cave Cruze. Steeds weer stenen bruggen en steeds steiler gaat het brede maar geëxponeerde pad over de westflank van Monte Sella. Uiteindelijk, voorbij aan een roestige watertank, bereikt men de voormalige marmergroeve Cave Cruze (1526 meter, 2 uur). Het is nog de moeite waard om de markeringen bij het vervallen huis tot aan de graat te volgen en een blik naar het dal in het oosten te werpen (Focetta dell’Acqua Fredda, 1600 meter).

Enkele meters vanaf het vervallen huis beginnen de eerste zekeringen (1557 meter). Langs de kabels daalt men eenvoudig af (B),waarna het over een pad verder afdaalt naar de nabij gelegen Rifugio Nello Conti. In slechts enkele minuten bereikt men deze hut, vanwaar men op het terras kan genieten van een prachtig uitzicht (1439 meter).

Vanaf de hut daalt men over de historische Via Vandelli over brede paden en via vele haarspeldbochten af richting het dal. Na een brug (van rechts komt pad 166) bereikt men een grindpad, welke gemoedelijk terug naar Resceto gaat.

De Via di Lizza werd rond 1930 opgebouwd en was actief tot in de jaren ‘50. De marmerblokken werden per “lizatura” een soort slee) moeizaam naar het dal gebracht. De historie van de Via Vandelli gaat zelfs terug tot het jaar 1700. In de zomer kan het hier zeer heet zijn, bovenin is er geen water meer te vinden. De afdaling over Via Vandelli is wel wat langer, maar wel een stuk mooier als de directe afdaling over pad 164 vanaf de hut.